PL | EN
Kjosk to wypożyczalnia powerbanków na godziny oparta o zasady ekonomii współdzielenia. Produkt ten rozwiązuje problem nerwowego poszukiwania gniazdek i pozwala cieszyć się smartfonem niezależnie od okoliczności. Stacje Kjosk rozmieszczone w różnych częściach miasta (np. w galeriach handlowych) to niezawodne źródło energii i prosty sposób na bycie w stałym kontakcie ze światem.
Zadaniem przede mną postawionym było opracowanie koncepcji usługi wypożyczania powerbanków. Punktami styku użytkownika z usługą są wyposażone w ekran dotykowy i terminal płatniczy stacje Kjosk, znajdujące się w mieście oraz aplikacja mobilna Android/iOS. Dodatkowym zadaniem było opracowanie systemu dla pracowników działu obsługi klienta. Proces rejestracji nowego użytkownika i wypożyczenia należało opracować osobno dla stacji Kjosk, jak i aplikacji mobilnej. Największym wyzwaniem było zapewnienie maksymalnej dostępności usługi i uproszczenie procesu wypożyczenia, w sytuacji w której użytkownik ma rozładowany smartfon, nie posiada konta Kjosk (co za tym idzie nie ma podpiętej karty) i chce wypożyczyć powerbank aby go naładować. Należało również przewidzieć scenariusze, w których użytkownik posiada już konto Kjosk, ale ma rozładowany telefon lub zaraz padnie mu bateria i chce jak najszybciej wypożyczyć powerbank. Poza tym należało przewidzieć maksymalną ilość ewentualnych problemów, takich jak upłynięcie terminu ważności podpiętej karty, problemy z płatnością czy uszkodzenia sprzętu.
Cały proces projektowy koncentruję na użytkowniku, tak aby zrozumieć jego uświadomione i nieuświadomione potrzeby. Efekty procesu projektowego staram się jak najczęściej walidować poprzez eksperymentowanie na prototypach i częste testowanie hipotez podczas rozmów z użytkownikami, tak aby na każdym kroku móc powrócić do etapu generowania pomysłów albo nawet definiowania problemu i jeśli sytuacja tego wymaga to rozpocząć proces od początku.
Chciałem dowiedziedzieć się, co robią ludzie w sytuacji, w której będąc poza domem rozładowuje im się telefon: w jaki sposób sobie radzą z tym problemem, czy zmienia się ich sposób używania telefonu i czy odczuwają dyskomfort związany z brakiem kontaktu ze światem. Interesowało mnie również jak wygląda ich doświadczenie z usługami sharingowymi (hulajnogi, rowery miejskie, auta na minuty). Przeprowadziłem wywiady osobiste z reprezentantami pokoleń X, Y i Z.
Z badania ilościowego dowiedziałem się, że należy skupić się przede wszystkim na pokoleniu Z i w mniejszej części na pokoleniu Y. Jedynie pojedyncze jednostki z pokolenia X wykazały zainteresowanie usługą.
Badanie było świetne do szybkiego zbierania informacji z próbki mojej grupy docelowej, a wywiady pogłębione pozwoliły mi zdobyć głębsze zrozumienie zachowań użytkownika. Z wywiadów dowiedziałem się m.in:
Wykorzystałem wyniki badań i wywiadów do stworzenia fikcyjnej postaci, Michała. Pomogło mi to lepiej zrozumieć, w jaki sposób mogę pomóc jemu osiągnąć cel, jakim jest posiadanie naładowanego telefonu i wolność od gniazdek.
Poznaj Michała Kowalskiego, 17-letniego miłośnika gier, hulajnóg i mediów społecznościowych, który ceni sobie niezależność i chce być w stałym kontakcie ze znajomymi.
Aby opracować plan burzy mózgów dla roadmapy powstawania produktu opracowałem Point of View i How Might We oparte o mapę empatii i personę Michała.
Jak Michał będzie mógł pierwszy raz wypożyczyć powerbank nie mając u nas konta?
Jak Michał będzie mógł sprawdzić gdzie znajduje się najbliższa stacja Kjosk i dowiedzieć się czy są w nim wolne powerbanki?
Jak zagwarantować Michałowi wolny slot do oddania powerbanka?
Jak umożliwić Michałowi wysłanie zaproszenia do Kjosku? Jak umożliwić Kamilowi rejestrację na telefonie?
Po zidentyfikowaniu solidnego zestawu głównych funkcji zmapowałem architekturę informacji zarówno dla stacjonarnego Kjosku, jak i aplikacji mobilnej. Pozwoliło mi to zobrazować hierarchię głównych i mniejszych elementów.
Opracowałem User Flow, który pozwala na płynne i spójne doświadczenia użytkownika przez cały proces, od rejestracji, przez podpięcie karty, wypożyczenie powerbanka, nawigację do kolejnego Kjosku, zwrot powerbanka, do zbierania feedbacku. User flow opracowałem zarówno dla akcji rozpoczynającej się w aplikacji mobilnej, jak i na stacji Kjosk. Każdy z tych przepływów przygotowałem zarówno dla nowych, jak i powracających użytkowników.
Poniżej przedstawiam drobny fragment mojej pracy:
Do tej pory zebrałem już wystarczającą ilość informacji, aby przejść do szkicowania wireframe’ów. Wielka i zupełnie pusta ściana naszego biura okazała się idealnym miejscem do układania szkiców i łączenia ich wełnianymi nitkami. Było to zajęcie, które przyniosło mi dużo frajdy i jednocześnie pozwoliło wychwycić w porę wszystkie mankamenty opracowanego wcześniej flow. Podczas tego procesu przetestowałem wszystkie możliwe scenariusze użycia naszej usługi i co najważniejsze interakcji między aplikacją mobilną, a stacją Kjosk.
Na tym etapie przygotowałem klikalne prototypy na średnim poziomie dokładności. Poniżej przedstawiam wstępne projekty kilku ekranów.
Przeprowadziłem testy użytkowników prototypu mid-fidelity na telefonie komórkowym. Chciałem zobaczyć jak użytkownicy będą wykonywać określone zadania, gdy otrzymają konkretne zadanie do wykonania. Byłem ciekawy, które elementy ekranu będą próbowali kliknąć i ile czasu zajmie im wykonanie akcji. Celem tego etapu było zidentyfikowanie punktów, które można poprawić w przyszłych iteracjach.
Testowałem m.in.:
Testy z użytkownikami były niezwykle wartościowe. Podczas ich zwróciłem uwagę na kilka niedociągnięć. Zorganizowałem swoje odkrycia na diagramie podobieństwa, aby zidentyfikować problemy i potencjalne rozwiązania, które zostaną uwzględnione w przyszłych iteracjach.
Po wprowadzeniu zmian w szkicach przyszedł czas na projekt wizualny. Chciałem zachować czysty design i kontrastujące kolory zgodne z brand bookiem marki.
Proces projektowania nie ma początku ani końca. Polega on na stałym dostosowywaniu produktu do nowych potrzeb użytkowników oraz zmieniającej się rzeczywistości. Aby produkt mógł się rozwijać w sposób harmoniczny konieczne jest ciągłe bycie w stałym kontakcie z użytkownikiem. Ważne jest nagrywanie sesji użytkownika za pomocą narzędzi takich jak np. FullStory, obserwowanie opinii w sklepach, a także tworzenie przestrzeni do swobodnej dyskusji z użytkownikami, w ramach której będą mogli oni dzielić się z nami swoimi pomysłami na rozwój Kjosku.
Oprócz wskaźnika opłacalności należy mierzyć wskaźniki takie jak:
Stworzenie kompleksowej aplikacji mobilnej i aplikacji na stacje Kjosk było z pewnością dużym i trudnym projektem. Musiałem opracować aplikację, która sprosta wysokim oczekiwaniom pokolenia Z i jednocześnie dbać o harmoniczne flow między aplikacją mobilną a stacją Kjosk. Dzięki ankietom i wywiadom udało mi się odkryć, że większość ludzi obawia się problemów z systemem podczas korzystania z innych usług sharingowych. Dopasowywanie istniejącej estetyki zgodnej z brand bookiem przy jednoczesnym zachowaniu swobody z elementami wizualnymi było również trudne, ponieważ mogłem swobodnie nadawać aplikacji bardziej wyrazisty charakter, ale nie mogłem zbytnio odbiegać od pierwotnej estetyki. Cieszę się z efektu końcowego. Był to jeden z najbardziej rozwojowych projektów, w których uczestniczyłem.
Product Owner: Krzysztof Adamski
UX Design: Jakub Nowak
UI Design: Jakub Nowak, Bartłomiej Balicki
illustration: Anna Kusz
Marketing: Agata Zborowska, Filip Styczyński, Jakub Goleniewski, Konrad Kocowski, Weronika Kwiatkowska, Grzegorz Żarnecki
Developers: Software Interactive, Paweł Karczewski, Ania Zavodian, Ewa Chwastek, Artur Śpiewak, Paula Śpiewak